mandag 30. september 2013

Tanker fra en uerfaren fagblogger


Jeg har blitt student igjen! Etter 28 år i arbeidslivet skal jeg igjen konsentrere meg om pensumlister og oppgaver.  Riktig nok har det blitt mange kurs av kort eller lang varighet opp gjennom årene, men først nå er det alvor, - med eksamen og studiepoeng.

Hvorfor velger jeg å videreutdanne meg innenfor IKT?  Jeg er bibliotekar, utdannet ved Statens Bibliotekhøyskole, og har siden 1985 jobbet som bibliotekar, først i folke- og fylkesbibliotek, og de siste 19 årene som bibliotekar ved Kragerø videregående skole. Bibliotekaryrket har i løpet av disse årene forandret seg mye.  Kortkataloger og et stort antall håndbøker, oppslagsverk og leksika, har blitt byttet ut med en PC som inneholder bibliotekkataloger og store mengder informasjon.  Dette gir enorme muligheter, men gjør også at kravet til informasjonskompetanse er stor. Skolebiblioteket hos oss har nå blitt knyttet sammen med skolens datatjeneste ved at vi deler lokaler og tar del i hverandres arbeidsoppgaver. Vi har også fått ansvaret for å implementere skolens IKT-plan og fylkeskommunens IKT-standard som begge ble vedtatt i våres. Dette skoleåret er jeg prosjektansvarlig for dette arbeidet.  Jeg føler derfor at videreutdanninga " IKT og vurdering" er svært relevant i forhold til mine arbeidsoppgaver.

Jeg gleder meg veldig til å ta fatt, til å lære mye nytt, til å utfordre meg selv. Samtidig er jeg veldig usikker på om jeg har nok kunnskap i bunnen.  Det rent tekniske er jeg kanskje ikke så redd for.  Jeg har alltid likt IKT-delen av jobben min, fra de første kursene i Pascal-programmering på Bibliotekhøyskolen , via innføring av databasert bibliotekkatalog til nåtidas arbeidsdager hvor de fleste arbeidsoppgavene foregår på Pcen. 

Den største utfordringen min, er nok at jeg ikke er pedagogisk utdannet.  Bibliotekutdanningen min inneholdt ikke pedagogikk, og selv om jeg som skolebibliotekar jobber med opplæring av elever og deltar i pedagogisk arbeid, mangler jeg den teoretiske kunnskapen i bunnen.  Jeg håper selvsagt at min praktiske erfaring også har verdi, og at min erfaring som bibliotekar kan gjøre at min fagblogg blir litt annerledes vinklet enn bloggene til mine medstudenter.

Jeg håper at arbeidet med bloggen vil få meg til å tenke praktisk i forhold til hvordan jeg kan knytte det jeg lærer opp mot det jeg jobber med til daglig.  Jeg tror også det er mye læring i å skulle formidle mine tanker rundt dette, og liker den litt muntlige formen jeg kan bruke i bloggen.

Det kommer til å bli en travel og utfordrende høst hvor arbeidet med IKT-prosjektet og videreutdanningen nok vil gjøre at en del andre bibliotekoppgaver blir liggende på vent, men jeg kjenner at det er godt å være i gang!

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Dette synes jeg var en reflektert og fin start på IKT studiet. Du har skrevet en fin tekst, og i tillegg har du fått inn bilde både av deg og en blomst. Det lover godt for utbyttet av resten av studiet!:-) Samtidig setter du standarden ift dine medstudenter...

    SvarSlett
  2. Godt og reflektert. Og du kan jo til og med programmere i Pascal? ;)

    SvarSlett