tirsdag 22. oktober 2013

Har biblioteket en rolle i arbeidet med lærerplanene?


Dette er et spørsmål jeg sitter igjen med etter å ha arbeidet med temaet læreplaner. Det er etter min mening et tankekors at skolebiblioteket knapt nok er nevnt i læreplanene eller i litteraturen jeg har lest om IKT i skolen. Jeg synes biblioteket bør være en viktig støttespiller når det gjelder elevenes IKT-kompetanse.

Når det gjelder læreplanens vektlegging av digitale ferdigheter som en grunnleggende ferdighet kan bibliotekaren bidra på flere områder, og mest nærliggende er støtte til kompetanseheving innenfor informasjonssøking, kildekritikk og nettvett.  På Kragerø videregående skole vil vi fra dette skoleåret legge denne opplæringen inn i et prosjekt i samfunnsfag, og jeg velger derfor å ta utgangspunkt i kompetansemålene for digital kompetanse i læreplanen for samfunnsfag:

Digitale ferdigheiter i samfunnsfag inneber å kunne bruke digitale ressursar til å utforske nettstader, søkje etter informasjon, utøve kjeldekritikk og velje ut relevant informasjon om samfunnsfaglege tema. Ferdigheitene omfattar òg å bruke digitale presentasjons- og samarbeidsverktøy til å utarbeide, presentere og publisere multimediale produkt. Digitale ferdigheiter vil vidare seie å kunne kommunisere og samarbeide digitalt om samfunnsfaglege tema, og å følgje reglar og normer for nettbasert kommunikasjon, medrekna personvern og opphavsrett. Utvikling av digitale ferdigheiter i samfunnsfag inneber å lære seg å bruke digitale verktøy og medium for å tileigne seg fagleg kunnskap, uttrykkje eigen kompetanse og forsterke faglege bodskapar. Digitale ferdigheiter i samfunnsfag blir oppøvde i ein prosess som begynner med å bruke digitale verktøy til å finne og gje att samfunnsfagleg innhald. Vidare blir evna til å bruke varierte søkjestrategiar utvikla, til å gjere kritiske val og til å uttrykkje fagleg refleksjon.
http://www.udir.no/kl06/SAF1-03/Hele/Grunnleggende_ferdigheter/

I tillegg inneholder læreplanen for samfunnsfag et nytt tema: Utforskeren som også har klare mål innenfor digitale ferdigheter, og i denne delen av læreplanen finner vi blant annet følgende punkter:

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
·         bruke varierte digitale søkjestrategiar for å finne og samanlikne informasjon som beskriv problemstillingar frå ulike synsvinklar, og vurdere formålet og relevansen til kjeldene
·         bruke samanfallande og motstridande informasjon frå statistikk til å drøfte ei samfunnsfagleg problemstilling
·         drøfte samfunnsfaglege tema i digitale diskusjonsforum og vurdere eigne forståingar i lys av andre sine innlegg
http://www.udir.no/kl06/SAF1-03/Kompetansemaal/?arst=1858830316&kmsn=-1510282425

Prosjektet som er et samarbeid mellom lærerne i samfunnsfag og meg, skal gjennomføres når elevene jobber med internasjonale forhold. Elevene skal lage en wiki som tar utgangspunkt i et konfliktområde i verden.  I forkant vil jeg lage et undervisningsopplegg som tar for seg informasjonssøking, vurdering av kilder og bruk av bilder.  Elevene vil bli vurdert i dette når arbeidet med wikien er ferdig.
 
Samarbeidet med samfunnsfagklassene er et resultat av arbeidet med å gjennomføre skolens nye IKT-plan. Her er jeg som bibliotekar involvert på flere måter, først og fremst fordi jeg er prosjektleder i arbeidet med å gjennomføre planen.  Vi gikk på dette prosjektet med friskt mot ved skolestart, og er nå blant annet i gang med kartlegging av lærernes kompetanse i bruk av læringsplattformen Fronter for å kunne tilby kurs til dem som trenger det.  Ikke helt enkelt å få tilbakemeldinger fra alle, og jeg ser allerede at ledelsens engasjement i prosjektet vil være helt avgjørende for om vi vil lykkes.  Dette sammenfaller med undersøkelsene Monitor2011 refererer til.  Her leser vi at skoleeiere og skoleledere må følge opp lokale IKT-planer med informasjon om planene, tid til å jobbe  med kompetanseheving,  og klare retningslinjer for IKT-satsing.  Vår skoleeier Telemark fylkeskommune har gjort et viktig skritt i riktig retning ved å vedta en IKT-standard som er et godt utgangspunkt for arbeidet med å nå IKT-målene i læreplanene.  Så får vi bare håpe på at standarden følges opp…
Også Leif Harboe hevder i sin bok Grunnleggende digitale ferdigheter for lærere at for mye er opp til den enkelte lærer når det gjelder å ta i bruk ny teknologi. For å få med alle, også etternølerne, mener han at skoleledere burde legge noe mer press på lærerne for at læringsplattformen og annen teknologi  blir brukt,  og han understreker viktigheten av at skoleledelsen går foran som gode eksempler ved å være aktive IKT-brukere.   

Teknologisk støtte er også en viktig faktor for å gjennomføre ikt-målene i lærerplanene, og her kan biblioteket bidra med utlån av bærbare PCer, foto- og videoutstyr. Vi har også flere grupperom med flatskjermer som kan kobles til elevenes PCer, og  vi bruker storskjerm på biblioteket til å vise elevenes fotografier og presentasjoner, - en populær publiseringsform som når mange i skolehverdagen. Jeg vil også  bidra med opplæring i OneNote som jeg synes er et svært godt verktøy; oversiktlig mappestruktur, enkel gjenfinning, mulighet for deling og ikke minst lagring i SkyDrive som gjør at jeg har notatene mine tilgjengelig på mange enheter.

 
LOKALE PLANER

Skolen har lokale tilpasninger til læreplanene.  Et viktig moment i disse planene er samarbeid med lokalt næringsliv og Kragerø kommune.  For læreplanen i samfunnsfag betyr dette besøk fra Kragerø læringssenter som driver voksenopplæring og opplæring av fremmedspråklige.  I forbindelse med temaet kriminalitet får elevene besøk fra Kragerø politikammer. Ordføreren tar imot elevene på rådhuset når de har temaet politikk og demokrati på timeplanen, og de besøker Kragerø sparebank for å lære om personlig økonomi.  Klassene har også besøk fra NAV, Kragerø bedriftshelsetjeneste og skatteetaten.  Som skolens webredaktør forsøker jeg å få fram disse aktivitetene som nyhetssaker på skolens hjemmeside.

 

 

 

 

 

3 kommentarer:

  1. For et spennende prosjekt! :-) At "alle" drar lasset sammen; skolens ledelse, lærerne, du som bibliotekar, elevene, og kanskje også foresatte - gjennom informasjon fra skolen og oppbacking hjemme - høres meget smart og motiverende ut. Emnene er svært aktuelle og samfunnsriktige, og ikke minst også tidsriktige. Synes også det høres som en god ide å lage en wiki! Tenker du / dere også samarbeid og samskriving her; f.eks. to elever deler samme område, og må samarbeide gjennom samskriving og fordeling av ansvarsområder? Å ha støtte fra skolens ledelse leser jeg her er viktig for dere, og der følger jeg deg helt. Uten støtte og oppbacking fra ledelsen kan det fort bli at du som bibliotekar og evt. lærerne sitter på deres egen tue, mens ledelsen sitter på en annen. Å dele tua høres mye mer fruktbart ut! :-) Har dere jobbet lenge i forkant i planleggingen av prosjektet ift. innhold, hvilke digitale verktøy som skal brukes osv, og har ledelsen vært en del av dette? I det hele tatt veldig interessant, og kanskje du vil fortelle noe mer om hvordan dette går utover i året?

    Synes forresten det er utrolig bra at du linker til sider du skriver om, for ytterligere fordypning og henvisning ift. kildebruk. :-)

    Ellers; på egen skole - 1. - 7. skole, får elevene opplæring på biblioteket ift. utlån og levering av bøker, og de er også "assistenter" for bibliotekaren ift. andre elever som låner og leverer bøker, noe de synes er veldig stas! :-) Å få opplæring på biblioteket til "en skikkelig jobb"; at de kan noe som en voksen kan - DET er stort! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Først til prosjektet i samfunnsfag. Vi har planlagt at dette skal være et gruppearbeid, og da tror jeg at det å lage en wiki kan være greit. Satser sterkt på at jeg kan nok om å lage wiki etter at vi har hatt dette som tema på "IKT og vurdering". Skulle nok ønsket at prosjektet kom på høsten, men det skal jo passe inn i planen for samfunnsfag, så vi kjører dette i januar. Lærerne har brukt prosjektarbeid på dette temaet i flere år, men det er første gang vi legger kildekritikk og wiki inn i dette, så jeg har en jobb å gjøre med dette.
      Når det gjelder ledelsens engasjement, så har ledelsen og spesielt rektor vært pådrivere for å få laget IKT-planen, og det ser ut som om de vil følge opp nå som planen skal realiseres.

      Jeg er veldig glad for at du la ut fotobloggen din først! Den er kjempefin og en god inspirasjon for en hobbyfotograf som meg. Kommer absolutt til å følge bloggen videre

      Slett
  2. Takk for interessant innlegg! Som norsklektor og IKT-evangelist er jeg veldig opptatt av skolebibliotekets rolle. Det er avgjørende at bibliotekaren får være med på planlegging og implenmentering av foreksempel digitale lærebøker, og det er ingen grenser for hva en god bibliotekar kan gjøre for å skape interesse rundt utallige prosjekter. Informasjonskompetanse er viktigere enn noen gang.

    SvarSlett