Pedgogisk bruk av Facebook står på planen når det
pedagogiske personalet ved skolen skal starte opp med sine timeslange
kurs/workshops i 2014. Jeg ser for meg
at dette blir en utfordring; ikke nok med at vi skal møte i auditoriet torsdag
kl. 15, det er jo en utfordring i seg selv, - men Facebook….
Vi hadde mange diskusjoner i fjor. Skal skolen ha
sin egen Facebookside eller ikke? Det endte med at en side ble opprettet, og
etter noen få månders drift ser vi at dette er vellykket. Vi får mange likes først og fremst av
nåværende og tidligere elever, men også av andre i lokalmiljøet. Som markedsføring av skolen fungerer dette
godt selv om vi ser at det krever en god del jobb å holde siden levende.
Skepsisen er nok større når det gjelder å bruke
Facebook som et pedagogisk hjelpemiddel, og det er dette vi skal ha som tema
denne torsdagen. Heldigvis har vi noen
lærere som bruker Facebook aktivt i sine klasser. De har opprettet lukkede
grupper som brukes til informasjon og kommunikasjon.
Vi har idrettslæreren som først og fremst bruker
Facebook til beskjeder, men også som en kjempefin mulighet når hun finner en
god artikkel på nett, eller en instruksjonsfilm på Youtube. Her når hun elevene
på deres hjemmebane.
En av lærerne på helse- og oppvekstfag fremhever
at hun nå når elevene mye raskere når hun legger ut informasjon i Fronter. "Jeg legger bare ut en melding på
Facebook om at elevene må sjekke Fronter. Før kunne det gå dagevis uten at
elevene så beskjeden" sier hun.
Læreren er veldig bevisst på at Facebook bare skal brukes til positive
meldinger. Hun legger aldri ut noe
negativt om arbeidet i klassen, men sender ofte ut meldinger av typen "I
timen i dag synes jeg du bidro med mye bra og var en støtte for de andre
elevene" For henne er Facebook en
arena som brukes aktivt for å skape et godt klassemiljø.
Etter min mening er det absolutt mulig å bruke
Facebook på en positiv måte i undervisningen, - men det er vel kanskje lett å si
for meg som er skolebibliotekar og ikke i alle timer møter problemene med
elever som ikke følger med fordi de alltid må være på nett.
Den største utfordringen blir nok å få de av
lærerne som ikke er på Facebook selv og som har bestemt seg til at Facebook er
en uting, til å se at det finnes muligheter for positiv bruk av Facebook også.
- Og en ting er helt sikkert: Det kommer til å bli en torsdag ettermiddag med
usedvanlig mange diskusjoner!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar