mandag 6. januar 2014

Facebook - bare en konsentrasjonstyv?


Pedgogisk bruk av Facebook står på planen når det pedagogiske personalet ved skolen skal starte opp med sine timeslange kurs/workshops i 2014.  Jeg ser for meg at dette blir en utfordring; ikke nok med at vi skal møte i auditoriet torsdag kl. 15, det er jo en utfordring i seg selv, - men Facebook….

Vi hadde mange diskusjoner i fjor. Skal skolen ha sin egen Facebookside eller ikke? Det endte med at en side ble opprettet, og etter noen få månders drift ser vi at dette er vellykket.  Vi får mange likes først og fremst av nåværende og tidligere elever, men også av andre i lokalmiljøet.  Som markedsføring av skolen fungerer dette godt selv om vi ser at det krever en god del jobb å holde siden levende.

Skepsisen er nok større når det gjelder å bruke Facebook som et pedagogisk hjelpemiddel, og det er dette vi skal ha som tema denne torsdagen.  Heldigvis har vi noen lærere som bruker Facebook aktivt i sine klasser. De har opprettet lukkede grupper som brukes til informasjon og kommunikasjon.

Vi har idrettslæreren som først og fremst bruker Facebook til beskjeder, men også som en kjempefin mulighet når hun finner en god artikkel på nett, eller en instruksjonsfilm på Youtube. Her når hun elevene på deres hjemmebane.

En av lærerne på helse- og oppvekstfag fremhever at hun nå når elevene mye raskere når hun legger ut informasjon i Fronter.  "Jeg legger bare ut en melding på Facebook om at elevene må sjekke Fronter. Før kunne det gå dagevis uten at elevene så beskjeden" sier hun.  Læreren er veldig bevisst på at Facebook bare skal brukes til positive meldinger.  Hun legger aldri ut noe negativt om arbeidet i klassen, men sender ofte ut meldinger av typen "I timen i dag synes jeg du bidro med mye bra og var en støtte for de andre elevene"  For henne er Facebook en arena som brukes aktivt for å skape et godt klassemiljø.


Jeg skal sørge for å nevne Liv Marie Schous blogginnlegg om bruk av Facebook i nynorskopplæringa. Synes det er en kjempegod idé å bruke Facebook til å få skrivetrening på nynorsk, engelsk eller spansk.

 Etter min mening er det absolutt mulig å bruke Facebook på en positiv måte i undervisningen, - men det er vel kanskje lett å si for meg som er skolebibliotekar og ikke i alle timer møter problemene med elever som ikke følger med fordi de alltid må være på nett.

Den største utfordringen blir nok å få de av lærerne som ikke er på Facebook selv og som har bestemt seg til at Facebook er en uting, til å se at det finnes muligheter for positiv bruk av Facebook også. - Og en ting er helt sikkert: Det kommer til å bli en torsdag ettermiddag med usedvanlig mange diskusjoner!

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar